Fenntarthatóság témahét
Iskolánk idén is bekapcsolódott az Emberi Erőforrások Minisztériuma által a köznevelésben meghirdetett fenntarthatósági témahétbe. Az április 25-én kezdődő héten, a 9TC osztály tanulóinak bevonásával, a komplex természettudomány tantárgy keretein belül tartottuk meg az idei év kiemelt témáihoz kapcsolódó órákat.
Mivel iskolánkban fontosnak tartjuk a jövő nemzedék érzékenyítését a környezeti problémákra, ezen alkalmakon kívül is foglalkozunk fenntarthatósággal: a technikumi tanulók számára kötelező komplex természettudomány tantárgy keretein belül, a gimnáziumi tanulókkal pedig a 2021/22. tanévtől bevezetett Fenntarthatóság nevű tantárgy során. Ehhez a munkához segítséget nyújt a Kék Bolygó Alapítvány honlapja és közösségi médiákban megjelent tartalmaik, valamint a Zöld Föld fenntarthatósági tankönyv. A diákokkal rendszeresen olvassuk a híreket, hallgatjuk Áder János – aki a témahét fővédnöke – podcastját.
A kiemelt témák idén a víz, az egészségvédelem és a felelős fogyasztás. Ezek mellett a hulladék, mint állandó téma is megjelenik. A tanulókkal megpróbáltuk komplexen feldolgozni ezeket a témákat, ezzel is hangsúlyozva, hogy minden mindennel összefügg. Utána jártunk, mit is jelent a vízlábnyom, majd kerestünk konkrét adatokat is erre vonatkozóan. Mivel egy hamburger vagy egy pamutpóló vízlábnyoma döbbenetet kiváltó adat volt a diákok számára, rögtön kapcsolódott a felelős fogyasztás fontosságának gondolata: a textilipar vízigénye és vízszennyezése, valamint az élelmiszer pazarlása olyan témák, amelyekhez a tizenéves korosztály már hozzá tud szólni, véleményt tud formálni, és akár megoldási stratégiát is tud javasolni mind egyéni, mind pedig társadalmi szinten. A gondolatmenet a hulladék témakörével folytatódott, amely szintén közvetlenül kapcsolódik a felelős fogyasztáshoz, hiszen hulladék újrahasznosíthatósága mellett sokat beszélgettünk a keletkezés csökkentésének lehetőségeiről is.
A bevont osztály informatikai szakirányú tanulókból áll, így kézenfekvő volt, hogy a diákok különböző digitális tartalmakat hoztak létre a témahét óráinak hatására. Kiderült, hogy sokan nincsenek tisztában azzal, milyen típusú műanyag hulladékokat lehet szelektíven gyűjteni, ezért készítettek ezzel kapcsolatban egy prezentációt. Ezt követően közvetlen környezetükből gyűjtöttek össze olyan termékeket, amelyeknek a csomagolásáról a jelölés alapján el tudták dönteni, lehet-e a szelektív hulladékgyűjtőbe dobni vagy sem. A vízlábnyomra vonatkozó ismereteket játékos formában, egy Wordwall és egy LearningApps tankocka segítségével dolgozták fel.
Szabó Ágnes
tanár