Az iskolánkban fejlesztett FAMTA gazdasági játék letölthető honlapunkról.
A program 15 napos próbaverziójú shareware program.
Iskolánk tanulói ingyen használhatják a programot. A letöltést követően kérhetnek a korlátlan használathoz szükséges licence ID-t és regisztrációs kulcsot Tóth József tanár úrtól az igazgatóhelyettesi irodában.
A telepítőkészlet mérete kb. 17 Mb. Lementhető pendrive-ra, ill. ha valaki hoz CD-t akkor a rendszergazdát Csécsei Mihályt vagy Tóth József tanár urat kérheti meg, hogy készítsen egy install CD-t.
A program rövid ismertetése:
A diákok a program szerint első lépésként egy munka-érdeklődési kérdőívet töltenek ki. A 24 kijelentésből ki kell választaniuk azokat, amelyek szerintük jellemzőek rájuk. A program 30 szakmaleírást tartalmaz, amelyek közül a válaszok alapján ajánlást kapnak a diákok, hogy számukra melyek azok a szakmák, amelyek megfelelnek érdeklődésüknek. Minden szakmához tartozik egy-egy oldalas részletes pályatükör.
Amikor a diákok kiválasztották azt a szakmát, amelyik szerintük legjobban illik hozzájuk, akkor elkezdődik a program második része. Minden diáknak – saját vágyai alapján – egy életnívót kell kiválasztania. Ez azt jelenti, hogy meg kell terveznie, hogy hogyan szeretne élni. Konkrétan: ki kell választania, hogy milyen lakásban szeretne élni, milyen élelmiszereket szeretne fogyasztani, hogyan szeretne öltözködni, utazni, milyen hobbit szeretne űzni, milyen szórakozást választ. Ha ezeket kiválasztotta részletes jelentést ad a program a választott életvitelről, hogy mi mennyibe kerül. Ezt ki is nyomtathatja a diák.
Ezután a program harmadik része következik, amikor visszatérünk a választott szakmához.
Minden munkakörhöz tartozik egy bizonyos összegű bruttó jövedelem, valamint család (férj, feleség, gyermek, vagy gyermekek). A tanulók a valóságból vett problémákkal kerülnek szembe, amilyenekkel majd felnőttként is szembesülnek, mint például a pénz beosztása (befizetendő adók, részletek vagy lakbér, a közlekedés költségei, egyéb számlák, a különféle munkahelyi és családban betöltött szerepek előnyei és hátrányai; önértékelés; célok kitűzése; az életpályára vonatkozó döntések meghozatala. A szándék az, hogy arra buzdítsuk a fiatalokat, hogy kezdjenek el gondolkodni a pályájukkal kapcsolatos lehetőségekről, legyenek tudatában annak, milyen döntéseket kell majd felnőttként hozniuk, megtudják, milyen választási lehetőségeik vannak, és megértsék, hogy amit tanulnak, az fontos, hasznosítható lesz életpályájuk során. Az alkalmazott módszer felvilágosító jellegű és nevelő hatású. A program segítségével kiszámolják, megismerik az adózás szabályait, hogyan lesz a bruttó jövedelemből nettó kereset. A családi nettó jövedelem kiszámítása után a diáknak meg kell terveznie a család életvitelét. Itt találkozik azzal a ténnyel, hogy ha gyermek, vagy gyermekek vannak, akkor bizony nem elég egy étkezési értékkel számolni, nem biztos, hogy egy albérleti szoba elegendő egy ötfős család számára, és lehet, hogy sok szórakozásról le kell mondani. Ha a diákok jól számolták ki a család költségeit, és ez nem haladja meg a rendelkezésre álló pénzforrást, akkor a diák saját nevére szóló oklevelet kap, melyet kinyomtathat. Ha többe kerül a tervezett életvitel, mint a család nettó keresete, a program kéri a diákot, hogy alakítsa át a költségvetését. Ezt mindaddig teszi, míg a költségek meghaladják a bevételeket.
Segítséget kapnak a diákok ahhoz, hogy maguk válasszanak a jövőjüket megalapozó tanulmányok és programok között. A FAMTA módszereket és tapasztalatokat nyújt, amelyek segítenek reális és okos döntéseket hozni az életben, és ezáltal sikeresebben helytállni a munka világában.
A FAMTA játék részletesebb leírása a a program telepítését követően a felhasználói leírásban megtalálható, ami a start menüből érhető el.