Beszámoló az ötödik Erasmus P@LS partnertalálkozóról
A Móricz Zsigmond Református Kollégium sikeres Erasmus+ „Power @pp your learning skills” című pályázata keretében sor került az 5. nemzetközi projekttalálkozóra a spanyolországi La Puebla de Cazalla városában. Iskolánkat 4 diák és 4 tanár képviselte a projekttalálkozón, amely 2018. február 25. – 2018. március 3. között zajlott. La Puebla de Cazalla város középiskolája, az IES Castillo de Luna adott otthont a rendezvénynek, amelyen a többi partner ország – Görögország, Portugália, Olaszország és Törökország – közoktatási intézményeinek diákjai és tanárai is részt vettek.
A IV. projekttalálkozó célja a vendéglátó iskola által az App Inventor programmal készített „Art in Motion” nevű mobil applikáció bemutatása, felépítésének megismerése és fejlesztése volt. Az IES Castillo de Luna egy olyan spanyol iskola, melynek diákjai az általános képzésen túl művészeti képzésben is részesülnek. Ebből adódóan a pályázatban résztvevő diákok és tanárok célja az volt az applikáció készítése során, hogy az applikációt használók is kapcsolatba kerüljenek a művészettel, azon belül az építészettel. Egy olyan digitális adattartalmat gyűjtöttek össze és tettek használhatóvá, amely a felhasználóknak a turistaútjaik során nyújt számos információit egy-egy híres európai (görög, magyar, olasz, portugál, spanyol és török) építmény felkeresése során. Az applikációval kapcsolatos műhelymunkákra részben tantermi keretek között került sor, amely során a program funkcióinak részletes megismerésén túl, diákjaink az egyes funkciók programkódjának önálló elkészítését kapták feladatul. A műhelymunkák során a diákok csoportokban dolgoztak, ami nemcsak kooperációs képességüket, szociális és digitális kompetenciáikat fejlesztette, hanem az angol nyelv munkanyelvként történő használatát is. A műhelyfoglalkozásokon túl a diákok és a tanárok a gyakorlatban is kipróbálhatták az applikációt, hiszen az applikációban szereplő híres spanyol épületek/építmények közül többet fel is kerestünk és megtekintettünk az ott töltött 5 nap alatt.
A szakmai konzultációkon túl Spanyolország és ezen belül Andalúzia tartomány nevezetességeivel, kulturális és természeti értékeivel ismerkedtünk meg. La Puebla de Cazallában egy haciendán köszöntötte a projekt résztvevőit a város polgármestere, aki kiemelte a projekt abban rejlő fontosságát, hogy a részt vevők ismereteket szereznek egymás országáról és annak kultúrájáról. A haciendán kialakított múzeumokban számos érdekességet hallottunk és láttunk az olívatermesztésről és a híres andalúz flamenco táncosokról, énekesekről, zenészekről. Hatalmas élmény volt számunkra a kirándulás Granadába, ahol ellátogattunk az UNESCO Világörökség részét képező Alhambrába, amely egy mór építésű erőd és palota a Darro folyó mentén elterülő Sabika dombon. Különleges élményt nyújtanak ezen hatalmas épületkomplexum részeként az iszlám palotaépítés remekművei és a spanyol reneszánsz építészet legszebb keresztény épületei. Egy napot Sevillában, Andalúzia fővárosában töltöttünk el. Sétáltunk a Spanyolország legszebb terének tartott Plaza de Espana téren, majd megcsodáltuk a sevillai katedrálist, amely a világ legnagyobb gótikus katedrálisa. Gyönyörű látvány nyílt a városra a katedrális 105 méter magas harangtornyából, a Giraldából. A kulturális élményszerzés utolsó állomáshelye a córdobai nagymecset volt, amelyet a 8. században kezdtek építeni, s jelenleg Córdoba város római katolikus székesegyháza.
A kulturális élményeken túl gasztronómiai élményekre is tettünk szert. Vendéglátóink kíséretében több tapas bárba is ellátogattunk, fogyasztottunk paellát, halkülönlegességeket és pistót.
A partnertalálkozón résztvevő diákokat a spanyol dákok családjai látták vendégül a hét folyamán, így lehetőséget kaptak arra, hogy betekintést nyerjenek a vendéglátó családok hétköznapjaiba, megismerjék a spanyol konyhát és gyakorolják az angol nyelv használatát a mindennapi élethelyzetekben is.
Diákok és tanárok egyaránt életre szóló élményekkel tértünk haza a IV. nemzetközi projekttalálkozóról és az ott szerzett szakmai tapasztalatokat igyekszünk majd átadni a pályázatban résztvevő többi diáknak is.
Résztvevő diákok: Czövek Bence, Fábián Barnabás, Galyas János Michael, Terbócs László. Résztvevő tanárok: Koncsekné Csáki Mónika, Örmény Katalin, Monoki Zsolt, Tóth József