Logisztikus szakmai kirándulás a PRÄZI-HUNGARIA Kft. kisújszállási telephelyén
A szakmai képzések egyik sarkalatos pontja, hogy a diákok minél több szempontból megismerhessék választott szakmájukat, s legfőképp, hogy ezt ne csak az iskola falai között, elméletben tehessék meg. Iskolánkban, a Móriczban, ebben a tanévben indítottunk el egy programot, melynek keretében igyekszünk a környék vállalatait, vállalkozásait felkeresni, hogy Logisztikai technikus képzésben tanuló diákjaink láthassák, hogyan is működik mindaz a valóságban, amit a padban tanulnak.
Elsőként 2022. október 26-án a kisújszállási PRÄZI-HUNGARIA Kft-nél tettünk látogatást, amit ezúton is köszönünk a cég vezetésének, hogy lehetővé tette számunkra, Faust Gábornak, a cég munkatársának, aki végigvezetett bennünket a vállalatnál, és bemutatta a különböző logisztikai folyamatokat, valamint Fazekas Nórának, a 2/14 Log diákjának, aki kapcsolati tőkéjét kihasználva segített nekünk abban, hogy ez a nap létrejöhessen.
Az ilyen rendezvények célja, hogy a diákok tudását, látókörét szélesítse, így a továbbiakban az általuk készített beszámolóból szemezgetünk, hogy láthassuk, őket mi fogta meg, számukra mi volt fontos az elhangzottakból.
„A telephelyre érve a kapunál egyből megpillantottuk egy úgynevezett hídmérleget, amivel a járműszerelvények súlyát tudják mérni. Ezt követően egy rövid balesetvédelmi oktatáson vettünk részt, majd felhúztunk a cipőnkre egy cipővédőt és felvettünk egy láthatósági mellényt. Ezt követően megkezdtük a gyárlátogatást. Első utunk egy raktárba vezetett, amikor odaértünk éppen egy kamionról pakolták le az árut.” (Nagy Ákos)
„Először a raktárba jöttünk, ami a folyamat rendszer első állomása. Itt a K-sátort néztük meg, ami 1 éve épült fel. Ott a szalagacélokat néztük meg hátul, hogyan tárolják őket. Ebben a sátorban is, mint a másik kettőben is, polcos rendszer működik. Ebbe a K-sátorba hátulra szokták tárolni a rotor kúpokat, amik rácsládában, vagy más nevén gitterboxban érkeznek, és így is tárolják őket.” (Fazekas Nóra)
„Ahogy elindultunk a gyártási részhez a késztermékek csomagolása mellett is elmentünk, ahova később a körbejárás után visszatértünk. A raktárhoz mentünk első körben, ami mellett éppen akkor raktak meg egy teherkocsit, amivel szállítottak. Amit először is észrevettünk és mondtak, hogy minden állványon és helyen mindenféle jelölések és vonalkódok vannak, amivel azt segítik elő, hogy ha valamilyen szállításhoz készítenék elő, sokkal egyszerűbben megtalálhassák a megfelelő termékeket. Vannak beszállítóik is ugyanis olyan alkatrészeket is dolgoznak fel, amik jobban megéri nekik, hogyha beszállíttatják, mintha maguk állítanák elő, így a valóságban is hallhattunk és láthattuk a „Make or Buy” döntést.” (Barabás Nóra)
„A késztermékek és a félkész termékek raktározása javarészt fedett helyen, sátrakban történik, állványos módszerrel, míg a nagyobb méretű késztermékeket és az alapanyagokat a szabad ég alatt tárolják.
Vannak bizonyos félkész termékeik, amiket egy másik vállalattól vásárolnak, vagyis kooperációban működnek egymással. Ez a bizonyos cég van megbízva a lézeres vágással, de mivel hegesztőmunkát is végeznek így az elemek összehegesztésével is ők vannak megbízva.
A gyár berendezése és a termelési csoportok elhelyezése számomra a homogén gépcsoportos elrendezésre emlékeztetett a leginkább. A hegesztő műhelyben voltak a hegesztők, a vágóműhelyben a vágók, a festőműhelyben pedig a festők.” (Sári Zalán Krisztián)
„A látogatás során először a raktárt néztük meg, ami a folyamat rendszer első állomása. A raktárban polcos rendszer működik, ahol a szalagacélokat tárolták. Ezután átmentünk a csigahúzóba, ahol megtekinthettük a prést, ahol a lézervágott alapanyagokat szegmens prés segítségével alakítják megfelelő menetemelkedésűre. Ez lesz majd beszereléskor a kész csigának a kezdőeleme. Ezután láttunk porszórást is, ami azt jelenti, hogy a kész csigának az élére 2 cm-es sávban keményfényport olvasztanak, ez a kopás elkerülése miatt szükséges. Majd mentünk tovább megtekinteni a csigalevélhúzást, majd az ezt követő csigalevél feszítést.” (Földesi Szabolcs Zsolt)
„A termelési folyamat műhely rendszerű folyamatban történik és a dolgozók egymásnak adják át a már termékeket egy belső kézi daru segítségével. Aki körbevezetett minket elmondta, hogyan működik a belső logisztika. Egy munkás „béka” segítségével feltölti alapanyaggal az összes munkaállomást, hogy ne a dolgozóknak kelljen az alapanyag után menni, így csökkentették az improduktív időt a termelésben.” (Szőke Zoltán)
„Miközben az állomások között járkáltunk, találkoztunk több targoncással, ahogy raklapokat szállítottak, vagy kocsiról emeltek le. Itt a vezető figyelmeztetett minket, hogy tartsuk meg a távolságot, vagy engedjük el őket.” (Papp Adrienn Blanka)
Mint osztályfőnökük és egyik szakmai tanáruk, örömmel tapasztaltam, hogy kellő figyelemmel kísérték végig a céglátogatást, sok mindent megjegyeztek, és elég jól össze tudják kötni az elméletben tanultakat a gyakorlatban tapasztaltakkal.
Programunk ezzel még nem ért véget. A közeljövőben meglátogatjuk a túrkevei SMR Automotive Mirror Technology Hungary Bt-t, és folytatunk tárgyalásokat más cégekkel is.
Ozsváth Márta