Miért a Móricz?
A mai változó világunkban a törvényi szabályozások intézményeket is érintő átalakulásakor talán még nehezebb a középfokon továbbtanuló diákok és szüleik dolga az iskolaválasztáskor. Hol és mit, és hány órában tanítanak? Milyen kompetenciák fejlesztésére helyezik a hangsúlyt az eredményes személyiségfejlődés érdekében? Ha ott végzek, megállom-e a helyem a felsőoktatásban, a társadalomban? Lesz-e munkahelyem? Ilyen és ehhez hasonló gondolatok fogalmazódnak meg a fejekben.
A Móricz Zsigmond Gimnázium, Közgazdasági Szakközépiskola és Kollégium képzési szerkezete széles lehetőséget kínál a választásra. A nyelvi képzés, természet- és társadalomtudományokban a differenciált fejlesztés, a művészeti nevelés, a közgazdasági szemléletmód kialakítása a diákvállalkozás működtetésének lehetősége, a sokszínű sportolási lehetőség jól szolgálja a tanulók fejlődését. Nézzük, mi mindent kínál számotokra az iskola!
A humán műveltségterületen iskolánkban kiemelt szerepet kap a szövegértés-szövegalkotás készségének fejlesztése, ezért magyar nyelv és irodalomból a tantárgyat heti 4 órában tanulják a diákok minden évfolyamon. Ebből 3 óra irodalom, 1 óra magyar nyelvtan. A 9. évfolyamon heti 1 órában tánc- és dráma foglalkozásokon fejlesztjük a kommunikációs képességet, a mozgáskultúrát, az együttműködést. 11-12. évfolyamon lehetőség van heti plusz 2 órában fakultációs foglalkozásokon való részvételre, melynek célja az emelt szintű érettségire való felkészítés. Az ismeretek feldolgozása során drámapedagógiai módszereket, együttműködésre építő csoportmunkát alkalmazunk, mindezt jól kiépített technikai eszköztár (tanulói laptopok, interaktív tábla) és korszerű, színes tankönyvek segítik. Az érdeklődő és tehetséges diákok számára az on-line diákújság szerkesztési és publikálási lehetőséget biztosít a bemutatkozásra. Az állandó, de folyamatosan bővülő szerkesztői csapat jól együttműködő, összetartó közösség, amelynek szakmai fejlődését biztosítja a nyári tanfolyam és a csapatépítő tábor.
A történelem megismerését a legkorszerűbb digitális anyagok és térképek, interaktív tananyagok segítik, amelyek a minél hatékonyabb tanulás érdekében multimédiával felszerelt termekben állnak rendelkezésre. A korszerű technikai eszközök felhasználásával és a kompetencia alapú oktatással lehetőségünk van a tehetséggondozásra, illetve a nehézségekkel küzdő diákok felzárkóztatására.
A 11-12. évfolyamtól kezdve heti plusz két órában lehet történelmet tanulni, ahol az emelt szintű érettségire készítünk fel. Évek óta sikeresen érettségiznek diákjaink emelt szinten, eredményeik az országos átlagnak megfelelőek. Az órák tartását a gazdag videó- és DVD- gyűjteményünk használata segíti. A műveltségterület fejlesztése, a humán irányba való továbbtanulás támogatása fontossá tette, hogy iskolánkban, helyben is lehessen társadalomismeret tantárgyból érettségizni.
A reál műveltségterületen az európai oktatáspolitikában is megjelenő, az egyik mérföldkőként említett változás a természettudományos tantárgyak fejlesztésének fontossága, a továbbtanulásnál történő beszámítása, valamint a természettudományos végzettségűek arányának emelése. Ennek szellemében megvalósított fejlesztéshez nagyon jó támogatást nyújt a korszerű aktív táblával és multimédiás eszközökkel ellátott kémiai és biológiai szaktanterem, ahol vezetékes gázzal, vízcsapokkal, elektromos csatlakozási lehetőséggel ellátott tanulói munkahelyek vannak kialakítva, amelyek kiváló helyszínei a tanulókísérletek elvégzésének. A beépített elszívófülke gyakorlatilag bármilyen reakció szemléltetését lehetővé teszi. A fakultációk, a délutáni foglalkozások a továbbtanulni, érettségizni akarók számára nyújtanak magasabb óraszámot, a versenyeken való részvétel pedig visszajelzést adhat a fejlődés szintjeiről. Sok szakmai kirándulás, egyetemi laborokkal való kapcsolat nyújt kitekintést és ad jól hasznosítható tapasztalatot a diákok számára.
A biológia tanításában még meghatározó szerepet játszik a Jermy Gusztáv Természetrajzi Szertármúzeum, amely anyagát természettudósok, lelkes tanárok, régi öregdiákok gyűjtötték és gondozták, gondozzák. Ma már egy pályázatnak és a bekapcsolódó tanároknak köszönhetően az interneten is elérhető a szertármúzeum anyaga. Erre a gazdag gyűjteményre támaszkodik, a természettudományos fejlesztést támogatja a Hermann Ottó Országos Biológia Verseny döntője, amelynek iskolánk ad otthont. A tantárgyat 11. évfolyamtól heti 2 órában emelt szintű képzésben tanulhatják a diákok, a biológia választható tárgyként kedvelt a tanulók körében, az érettségiző tanulók száma magas.
Földrajz tantárgyból már 10. évfolyam végén az előrehozott érettségi megszerzése lehet cél. Az erre való felkészülésre az alapórai 2 órán kívül +2 órás fakultációs képzéssel együtt nyílik lehetőség. A 11-12. évfolyam végén is lehet még a tantárgyból érettségizni, ha felveszik a diákok a fakultációs képzést. Az órák vezetésében törekszünk a diákságot minél inkább bevonni a megfigyelések, kísérletek, vizsgálódás világába. A felfedeztető tanulás, a kompetencia központú képzés nagy hangsúlyt kap iskolánkban. A modern oktatási módszerek alkalmazásához a korszerű feltételek: digitális tábla, tanulói laptopok, projektorok jó lehetőséget biztosítanak. A sokszínű versenyrendszerben a tanulóink szívesen vesznek részt, szép megyei eredményeket érnek el.
A matematika-logika fejlesztését a 9-10-11-12. évfolyam matematika tanóráin a kompetencia alapú oktatással valósítjuk meg úgy, hogy különféle kooperatív módszerek segítségével tevékenykedtetjük a diákokat és fejlesztjük matematikai és egyéb képességeiket. A 9. évfolyamosok év elején egy szintfelmérőt írnak többek között matematikából is, amelyből kiderül, hogy milyen matematikai készségekkel és képességekkel rendelkeznek. A fejlesztést ezeknek az eredményeknek a birtokában tervezzük meg. Jó támogatást nyújt más tantárgyak bekapcsolódása a matematikai tudás fejlesztésébe, amely segíti a tantárgyi koncentrációt. A minden év májusában megrendezésre kerülő országos kompetenciamérésen a 10. évfolyamos szakközépiskolai osztályaink az országos átlag felett, míg a 10. évfolyamos gimnáziumi osztályaink az országos átlagnak megfelelően teljesítenek. A lemaradó, vagy lassabban haladó diákjainknak lehetősége van minden évfolyamon a felzárkózásra, amelyben a matematika szakos kollégák személyre szabottan segítenek.
A matematikában tehetséges diákok szakköri kereteken belül fejlesztik tudásukat,, majd több megyei és országos versenyeken kipróbálhatják magukat. Sok megyei győztes és országos eredménnyel büszkélkedhető diákunk öregbíti iskolánk hírnevét.
A kiemelt nyelvi képzésben lehetőségük van a tanulóknak angol és német nyelvből céljaik szerint megválasztani, hogy milyen óraszámban akarják tanulni a nyelvet. Választhatnak nyelvi előkészítő osztályt, ahol a nulladik évfolyamon 12 órában, majd azután minden évfolyamon heti 6 órában, vagy normál gimnáziumi osztályokban 9-től 12-ig évfolyamig heti 6 vagy4 órában tanulják a nyelvet. Ha második idegen nyelvként választják, akkor 3, illetve 2 órában tanulnak, erre még az orosz és a francia nyelv is alternatívát nyújt.
Tapasztalataink, eredményeink alapján úgy gondoljuk, hogy ilyen óraszámok mellett le lehet tenni egy jó középszintű (akár előrehozott), vagy emelt szintű érettségit, diákjaink közül sokan (kb. 80%) élnek ezzel. Büszkén mondhatjuk, hogy érettségi eredményeink mindig az országos átlagszint felettiek. Ha valaki a nyelvvizsgát célozza meg, tapasztalt, felkészült tanárok segítenek a vizsga letételében. Iiskolánkban akkor is választhatják a gyerekek első idegen nyelvként bármelyiket, ha az általános iskolában esetleg azt nem tanulták.
Számtalan versenyzési lehetőség áll előttük. 10. évfolyamon megyei verseny, 11-12-13. évfolyamon országos középiskolai verseny, célországi országismereti-, olvasásértési vetélkedők, illetve számtalan helyi megmérettetésen adhatnak számot tudásokról. Működik az angol nyelv tanulását segítő fakultáció, az angol célnyelvi civilizáció, mely a célország sokrétű és mélyebb megismerését teszi lehetővé. Az ELT Hungary Kiadó bázisiskolájaként több, a nyelvtanulást jól kiegészítő könyvet tudunk diákjaink számára biztosítani.
Érdekes, színes tankönyvekből – életkoruknak megfelelő tartalommal és számtalan kiegészítő anyaggal bővítve tanulhatnak a minket választók. A kis létszámú csoportos foglalkozások jól szolgálják az egyéni fejlesztés támogatását.
A diákok írták:
„Én azért ajánlanám az én gimnáziumomat, mert itt akár két nyelvvizsgát is letehetek magántanár igénybevétele nélkül.”
„Én angolt tanultam az általános iskolában, itt kezdtem el a németet a nyelvi előkészítő osztályban. Most 11. évfolyamon tanulok és a nyelvvizsga letételén gondolkodom.”
„Élvezem a csoportmunkákat, melyek mindig kellemes légkört teremtenek.”
„Az órák nem egyhangúak, változatos feladatokat kapunk, gyakran használunk laptopot is.”
Fontosnak tartjuk az érzelmi intelligencia fejlesztését, így a művészeti nevelésben is több lehetőséget biztosítunk az érdeklődő tanulók számára. Az ének és zene területén a musical szakkör biztosít teret a fejlődésre, ahol a résztvevők számára évente több fellépés is adódik, valamint a térségi és területi KI Mit Tud?-okon, a tantárgyi versenyeken mérethetik meg tudásukat. A rajz és vizuális kultúra iránt érdeklődő diákok szakkör és egyéni foglalkozás keretében fejlődhetnek, számukra a szakmai versenyek, az OKTV és megyei verseny mellett a városi kiállítások és bemutatók teremtenek lehetőséget. Iskolánkban a 9. évfolyamosok számára néptánc tanulási lehetőséget is biztosítunk, valamint e terület fejlesztése érdekében a helyi művészeti iskola vezetésével részt veszünk egy uniós projektben.
A testnevelés és sport műveltségterülethez kapcsolódóan a délutáni foglalkozások keretében igen sokféle tevékenységre van lehetőség. A kötelező testnevelés órákon túl számos sportágban adottak a lehetőségek akár a versenyszerű, akár a hobbi szintű sportolásra. Diákolimpiai versenyrendszerben kosárlabda, kézilabda, röplabda, kispályás labdarúgás, szertorna sportágakban szerepelnek diákjaink.
Gondolunk azokra is, akik hasznos időtöltésként tekintenek a sportolásra. Kihasználva a városi strand adta lehetőségeket a 9. osztályosok tanmenetébe bekerült az úszás oktatása is.
Tömegsport foglalkozások keretében lehet tollaslabdázni, asztaliteniszezni, floorball-t játszani, falat mászni, görkorcsolyázni, konditerembe járni, de olyan – kevésbé ismert – sportágakat is ki lehet próbálni, mint az íjászat, a bocsa, vagy a petanque. Mindezen lehetőségek biztosításához természetesen megfelelő tárgyi feltételekkel rendelkezünk, sportszerekkel gazdagon felszerelt szertár várja az érdeklődőket. Azok a diákok, akik kisebb-nagyobb szervi elváltozások miatt nem tudnak a normál testnevelés órán részt venni, heti 3 alkalommal szakképzett tanár által vezetett gyógytestnevelés foglalkozáson vehetnek részt. A diákok igényeinek megfelelően szervezünk több gyalogtúrát, szánkókirándulásokat, jótékonysági és egyéb futógálákat. A sítábor, a nyári gyalogos és kerékpáros vándortábor örök emléket jelent a résztvevők számára.
Közgazdasági képzéseink az országos méréseken kiemelkedő eredményességi mutatókkal rendelkeznek. Az ország 600 szakközépiskolájából matematika kompetencia területén 46, a hasonló méretű szakközépiskolák között csak 4 nyújtott jobb teljesítményt, mint a mi intézményünk. A szövegértés kompetencia területen ugyanez az érték 59 és 11.
Továbbtanulási mutatóink esetében az ebből az ágazati képzésből továbbtanulók aránya nálunk magasabb, mint az országos, a községi, a megyeszékhelyi és a budapesti intézményi átlag.
A két ágazat bemutatása „testközelből”:
Gazdasági ágazat:
Ha kiskorodban sokat játszottál „boltost” és szereted a számok világát, akkor nálunk a helyed a közgén! Ha már itt vagy kilencedikben, akkor a szakmai órákon gazdasági játékokon keresztül ismerkedünk a piaccal, a vállalkozásokkal és a pénzzel. Tizedikben egy valós vállalkozás tagja leszel, és megismerkedsz a vállalkozás alapításával, tevékenységének menedzselésével – dolgozol, terméket vagy szolgáltatást állítasz elő, ezt valódi vevőnek valódi pénzért értékesíted – úgy, ahogy a nagyok, majd tanév végén megszünteted a vállalkozásodat és bezsebeled a nyereséget. Ha mindez megtetszett, akkor folytatás szakköri formában lehetséges. A legjobbak vásároznak, versenyeznek budapesti bevásárló központokban és hasonló profilú iskolákban rendezett vásárokon. Sikeres magyar és angol nyelvű üzleti tervvel pedig a három napos Szegedi Hídi Vásáron vehetsz részt és versenyezhetsz. Jutalom a nemzetközi versenyre való kijutás, amelyet minden évben más-más ország rendez meg. Vállalkozásaink így már eljutottak Angliába, Ausztriába és Dániába. Ezeken az évfolyamokon a szakmacsoportos alapozó tantárgyak keretében megismerkedhettek a kommunikáció, a viselkedéskultúra és az információkezelés (gépírás) területeivel, ahol szintén országos eredményekkel büszkélkedhetnek diákjaink.
11. évfolyamon jönnek a szakmai érettségi tantárgyai: az üzleti és az elméleti gazdaságtan. Az üzleti gazdaságtan elméleti és gyakorlati óráin terítékre kerül a statisztika, a pénzügy, a számvitel és a marketing. Minden közgés várja a nagy „estét”, amikor is együtt megszervezzük a Reklámzabálók éjszakáját. A kategorizált reklámfilmek közben felüdülést jelent a tréfás vetélkedő és az éjszakai foci. 12.-ben már az érettségire kell koncentrálni. Diákjaink többsége elméleti gazdaságtanból tesz közép- vagy emelt szintű vizsgát. Továbbtanulásuk színhelyéül a gazdasági és pénzügyi szakirányú főiskolákat és egyetemeket választják.
Azoknak a diákoknak, akik OKJ-s szakmát szeretnének ezen a vonalon, középfokú marketing- és reklámügyintézői (1 év), valamint felsőfokú logisztikai ügyintézői (2 év) képzést biztosítunk. A marketingesek a szakmai órákon többek között megismerkedhetnek a rendezvényszervezés gyakorlati tennivalóival, aktívan részt vesznek ezek lebonyolításában. A logisztikusok a több millió forintból felszerelt szaktanteremben rutint szereznek az eszközpark – lépcsőn járó molnárkocsi, kézi targonca és a logisztikai szoftverek – használatában.
Tanórán kívüli foglalkozások keretében minden évben kirándulást szervezünk a Magyar Nemzeti Bank látogatóközpontjába, a Budapesti Nemzetközi Vásárra, a diákvállalkozások budapesti vásáraira, az Országházba, valamint szakmai tapasztalatok szerzése céljából különböző kis-, közép- és multinacionális vállalatokhoz.
Reméljük felkeltettük érdeklődésed! Látogass el iskolánk honlapjára és facebook oldalára, kövesd nyomon a közgés események híreit!
Informatikai ágazat:
Miért jó ez a suli számodra?
Az informatika ma már kiemelt fontosságot élvez az élet minden területén, így iskolánkban is. Az oktatás minden színterén (elméleti, gyakorlati órán, házi feladat esetén) találkozhatsz ilyen infokommunikációs eszközökkel, és ami talán fontosabb, ezek használata be van építve az iskolai életbe is. Intézményünk a digitális iskola világában 8 interaktív multimédiás teremmel, 140 tanulói laptoppal, gyors netes felülettel működik eredményesen. Infó órán, az első órákon facebook csoportot hozunk létre és ezen keresztül tudod tartani az online kapcsolatot az osztálytársaiddal és a tanáraiddal. Vannak olyan órák szép számmal, ahol az aktív tábla mellett a laptopokon tudtok netezni és ott mindenféle hasznos dolgot megtekinteni. A korszerű eszközök mellett a tananyagok is meglehetősen frissek, köszönhetően annak, hogy az iskola egyben ECDL vizsgaközpont is. Így nem kell utazgatni ahhoz, hogy ezt a fontos végzettséget megszerezd. Arról nem is szólva, hogy ha komolyabban érdekel az informatika, akkor lehetőséged van fakultációként felvenni és emelt szintű érettségit tenni, vagy különböző LDV programokban részt venni. Sőt, itt maradhatsz érettségi után és tovább mélyítheted ismereteidet, a hálózati tudásodat a Cisco Network Academy keretein belül, amivel piacképes CCNA végzettséget szerezhetsz. Te is biztosan szeretsz osztálytársaiddal közösen megoldani egy feladatot, filmet készíteni, értékes végzettségeket szerezni. Ha így van, akkor ez a Te iskolád!