Digitális témahét
2018. április 9–13.
A Digitális Témahét fő célja a digitális pedagógia módszertanának népszerűsítése és elterjesztése a köznevelésben. A programot először a 2015/2016-os tanévben rendezték meg.
Iskolánkban az idei tanévben a gimnáziumi 10. A osztály vett részt a Digitális Témahét programjában, a választott témakör címe „Az energia nyomában” volt. Az osztály tanulói négy csoportot alkotva készítettek webhelyeket és plakátokat az energia felhasználásával, a környezettudatossággal, illetve a fenntarthatósággal összefüggő kérdések bemutatására.
A csoportok négy különböző energiafajta, illetve energiahordozó jellemzőit kutatták az interneten elérhető nyilvános adatbázisok használatával: ezek
- a vízenergia,
- a szélenergia,
- a fosszilis energiahordozók (ezen belül a hőerőművek működése) és környezetre gyakorolt hatásaik,
- valamint az atomenergia
voltak.
A Digitális Témahét résztvevőjeként a 10GA osztály tanulói számára ez a hét eltérő volt a megszokottaktól, mivel a hét végéig minden csoportnak el kellett készítenie a saját témakörét bemutató webhelyet és posztert. Ehhez a héten az órarendjükben kiírt természettudományi, testnevelés, osztályfőnöki és informatika óráin volt lehetőségük a kutatásra és a produktumok elkészítésére.
A választott témákon túl a témahét részeként szó esett az emberi test energiatermelő és -felhasználó jellemzőiről, valamint kémiai kísérleteket is végeztek, amelyeket videón rögzítve a közösségi videómegosztó portálokon tették elérhetővé.
A program fontos törekvése, hogy a digitális kompetenciafejlesztés az informatika órán túl kiterjedjen más tantárgyakra is. Az eredményes munkavégzés feltétele az volt, hogy a csoportok tagjai egymással együttműködve tudjanak dolgozni, ezért a csoportjuk számára kiírt projektmunka részfeladatait egymás között felosztva mindenki egyszerre tudott hozzájárulni a végeredmény elkészítéséhez.
A témahét kiemelt célja a digitális kompetencia fejlesztése, ehhez kapcsolódva a tanulók többféle webkettes eszköz használatával ismerkedtek, így pl. a Google eszközei közül a Drive, a Sites (Webhelyek), a Forms (Űrlapok) és a Maps (Térképek), valamint a Prezi felhőalapú eszközeit használhatták. Ezen – ingyenesen hozzáférhető – alkalmazások használata nem mindenki számára jelentett már újdonságot, azonban a fő cél nem is a szoftverek jelentette újdonság bemutatása, hanem a kooperatív munkában való felhasználásának, felhasználhatóságának kipróbálása volt.
A témahét befejezésekét mind a négy csoport bemutatta a többi csoportnak az elkészült webhelyeket és plakátokat. A webhelyek az alábbi címeken érhetők el:
Szélenergia: https://sites.google.com/view/szelenergia
Vízenergia: https://sites.google.com/view/vizeromu
Hőerőművek: https://sites.google.com/view/hoeromuvek
Atomerőművek: https://sites.google.com/view/atomeromuvek
A plakátok közül az osztály szavazással kiválasztott egyet – a poszter a vízenergia bemutatásához készült –, amelyet kinyomtatva a természettudományi teremben helyezünk el.
Tömösközi Péter
informatika szaktanár