Fenntarthatósági témahét
A fenntarthatósági témahét a 2020/21. tanévben a 9TAC technikumi osztályt érintette. A részben közgazdasági, részben informatikai szakirányú tanulók a kötelező komplex természettudomány tantárgy tanórái keretében bővíthették ismereteiket a témában. A következő tanévtől iskolánkban bevezetésre kerülő Fenntarthatóság tantárgyhoz elkészült tankönyv elérhető, bevezető részei is segítséget nyújtottak az online körülmények között megtartott témaheti órákhoz.
A diákok csoportban és egyénileg is dolgoztak, változatos feladatokat oldottak meg. A bevezető, ismeretbővítő foglalkozást követően a „Mit tehetek én?” kérdéskört boncolgatva csoportmunkában LearningApps tankockákat hoztak létre pozitív és negatív ellentétpárokkal. Ennek a feladatnak a figyelemfelkeltés volt a célja, kifejezetten azokra a kisebb-nagyobb dolgokra fókuszált, amelyeket az egyén tehet a környezet megóvása, a fenntarthatóság érdekében. Ezt követően egy Facebook bejegyzést imitáló, vitaindító kérdést kaptak (Papírtörlőt vagy konyharuhát használjunk?), melyre mindenkinek „kommentelni” kellett. Volt, aki önállóan kialakult, saját véleményt fogalmazott meg, néhány tanuló viszont alaposan körbejárta a témát: utánanézett a papírgyártás és a textilipar környezeti hatásainak, és a környezetbarát mosószereknek.
Az egyén felelőssége után a társadalmi felelősségvállalás és az ipari folyamatok hatásai is szóba kerültek, majd a tanulók kérdőíveket készítettek, amelyek azokat a szokásainkat térképezik fel, amelyből következtetni lehet környezettudatosságunkra. Az egyéni munkákból összefésült Google Űrlap bármikor felhasználható; egy nagyobb közösséggel való kitöltése és az eredmények kiértékelése pedig akár a jövő tanévi Fenntarthatósági témahét egyik feladata is lehet.
A LearningApps tankockák:
- https://learningapps.org/view19485362
- https://learningapps.org/view19494907
- https://learningapps.org/view19454105
- https://learningapps.org/view19461850
Papírtörlőt vagy konyharuhát használjunk?
Szabó Ágnes
tanárnő