Pénzhét
Magyarország 2015-ben csatlakozott először az Európa szerte közel 30 országban egy időben zajló „European Money Week” kezdeményezéshez. A program célja, hogy segítse a pénzügyek iránt érdeklődő diákokat ismereteik bővítésében, és felhívja a figyelmüket a mindennapi pénzügyi tudatosságra.
A Móricz Zsigmond Református Kollégium benne van abban a 650 iskolában, aki már a kezdetektől aktívan részese a rendezvénysorozatnak.
A diákok – szakmai tanárok irányításával – 2015-ben, osztályfőnöki órák keretében eljátszhatták egy család életét, megismerkedhettek a családi költségvetés lényegével, s olyan kifejezésekkel, mint bruttó jövedelem, nettó jövedelem, személyi jövedelemadó, tervezett kiadás, váratlan kiadás.
2016-ban szintén osztályfőnöki órákon a megtakarításokról, a pénzügyi tervezésről volt szó, és lehetőségük nyílt a diákoknak arra, hogy megtervezzék egy fiktív szalagavató pénzügyi hátterét. Megvitathatták a takarékoskodás előnyeit, hátrányait, megnézhették, hogy milyen hatásai lehetnek a vásárlásnak, vagy a bérletnek.
A tavalyi tanévben intézményünk már komolyabban beépítette az éves munkaprogramba a Pénz7 rendezvényt; a 11. gimnáziumi osztály részére márciusban 1 hetes, 14 órát felölelő témahét keretében került lebonyolításra az esemény. Ez ugyan a diákok számát csökkentette, viszont az érintettek sokkal mélyebb információkra tettek szert. A szakmai munkaközösség részéről ez alaposabb felkészülést igényelt, hiszen a szervezők által kiadott 1 órás tananyag mellett még több mint 10 órára kellett felkészülni. 2017-ben ennek eredményeképpen a korszerű pénzkezelés mellett a diákok megismerkedhettek a pénz és a bankok történetével, a pénzhelyettesítő eszközök használatával, vagy akár az ésszerű bankkártya-használattal.
Az idei tanévben is március elején került sor a témahétre. Ismételten több mint 10 órában, a 11. gimnazisták kaptak kisebb „fejtágítást”. Így ír erről az osztály egyik tanulója, Matuszka Mária:
Március ötödikétől kilencedikéig pénzhét volt az iskolánkban, ami a G11A osztályt érintette.
A hétfői napon megismerkedhettünk a fizetési eszközökkel, hogy a cserekereskedelemtől mégis hogyan jutottunk el a ma használt fizetési formákhoz.
Ugyanezen a napon Ozsváth Márta tanárnővel a diákhitelekről beszélgettünk, hogy mire lehet használni a diákhitel1-et, illetve mire a diákhitel2-t. Megbeszéltük, hogy mikor és hogyan lehet ezeket igénybe venni, vagy, hogy egyáltalán érdemes-e. Megnéztük hogyan kell ezt törleszteni és milyen lehetőségek vannak az esetleges előtörlesztésre.
Kedden telefonjaink használatával, olyan álmokat kergettünk melyek pénzbe kerülnek, megnéztük, hogy pontosan mennyibe.
Ezen a délutánon, a lépcsőn ülve, élő diagramként szemléltettünk, hogy közülünk ki hogyan takarékoskodik (már ha megteszi ezt egyáltalán), hogy ki mit gondol arról, hogy lehet-e egyszerre hitelünk és megtakarításunk, és hogy kértünk-e már kölcsön. Ezekről képek is készültek, a diagram oszlopai próbáltak mosolyogni, hogy egy kis vidámságot csempésszenek a komoly témába.
További hitelfajtákat és azok törlesztési módjait ismerhettük meg. Megtudtuk mi is az a THM, vagyis teljes hiteldíj mutató. Beszéltünk a kezességvállalásról, és arról, hogy ez mivel jár.
Pénteken pedig megtekinthettük, hogy mik azok a biztonsági elemek, melyek segítségével megakadályozzák a bankjegyek hamisítását. Voltak fénynél, szabad szemmel láthatóak, és voltak, amiket csak UV fény segítségével tudtunk megnézni.
Összességében rengeteget tanultunk, és ezeket a jövőben hasznosítani is tudjuk, amennyiben olyan helyzetbe kerülünk (biztosan lesz ilyen), ahol szükségünk lesz az ezen a héten szerzett tudásra, tapasztalatra.
Ozsváth Márta