Családi költségvetés a Pénz7 keretein belül
Mint 2015 óta minden évben, így idén márciusban is csatlakoztunk az egyre népszerűbb Pénz7-hez. Ezt a rendezvényt a Pénziránytű Alapítvány szervezi meg hazánkban, csatlakozva az Európa-szerte zajló European Money Week-hez.
Már hetekkel korábban izgatottan figyeltük az alapítvány honlapját, vártuk, hogy az ott megjelenő tananyagot kiegészíthessük saját tudástárunk alapján. A gazdasági tárgyak oktatásában jártas tanárok ilyenkor extra „terheket” vállalnak magukra, nem is beszélve a matematika tanárokról, akiktől kicsit távolabb áll a téma. Viszont mind lelkesen vetjük bele magunkat az adott témakörökbe, keresünk, kutatunk, hogy – ha csak 1 hét alatt is, de – egy picit fejleszthessük diákjaink pénzügyi tudatosságát.
A március első hetében zajló program igazi összefogással, s az online platform adta kihívásokkal zajlott le. Az akadályokat leküzdöttük, s a diákok világnézetének fókuszán állítottunk egy picit, hogy élesebben lássanak. Legalábbis ami az idei témát, a családi költségvetést illeti.
Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint a programban résztvevő 11. GB osztály tanulóinak véleménye.
„A pénzhét számomra nagyon sok érdekes dolgot mutatott. Számos hasznos tényezőt ismerhettünk meg a pénz és a költségvetés világában. A tanárok segítségével a jövőben is célszerű illetve fontos számításokat, fogalmakat sajátíthattunk el. Összességében laza de megragadó órákon vehettem részt.” (Lakatos Natália)
„Számomra rengeteg mindent adott ez a témahét. Egyrészt sok más, eddig ismeretlen szemszögből, sikerült a család és a háztartás fogalmáról tanulnom. Betekintést nyerhettem, az egyébként hamarosan előttem álló megélhetési tényezőkről, problémákról és azok megoldásairól. „Új szemmel” nézek ezentúl a pénzre, már nem csak egy fizetőeszköz számomra, hanem egy feltétel, amiről nekem kell gondoskodnom. Amióta az eszemet tudom szerettem spórolni, a persely szerves része volt mindig is a szobámnak. Azt hiszem ez a hét azt is megmutatta, hogy a pénzügyek kezelését, a gazdálkodást nem lehet elég hamar elkezdeni. Továbbá értékes ismeretekkel gazdagodtunk a megélhetésünk szerves forrásairól, a Magyarországon működő adózásról és a már minket is terhelő anyagiakról. A pénz tehát nem csak a mindennapi megélhetésünk alapja, hanem annak tudatos használatával céljainkat, vágyainkat is saját erőből valósíthatjuk meg, motivációs eszközként is tekinthetjük. Összességében nagyon hasznos és kellemes időtöltésként éltem meg az elmúlt hetet.” (Busi Olívia)
„Azért tetszett ez a Pénz7, mert olyat tanultam, amit csak később tanultam volna meg. Azért is, mert a tanárok jó módszerekkel próbálták megértetni velem az adók és az idegen szavak jelentését. Annyira jó volt, hogy értelmesen töltöttük el azokat az órákat. A tanárok mindent beleadtak, azért hogy megértsem a pénzhez való tapasztalataimat.” (Oros Gergő)
„Véleményem szerint nagyon hasznos volt ez a hét. Sok olyan dologgal találkoztunk, amit a „nagybetűs” életben is tudunk hasznosítani. Voltak játékos és elméleti órák is. Csapatmunkában dolgoztunk egyes szituációkban. Betekintést nyertünk sok mindenbe, és egy kicsit elvonatkoztattunk az iskolától.” (Szekeres Vivien)
„Számomra a pénzhét nagyon érdekes és tanulságos volt, hiszen sok mindent csak most értettem meg. Sok olyan dolgot tanulhattam, ami később hasznossá válhat, és tudom majd alkalmazni. Volt, hogy számolnunk is kellett, de játékosan is tudtunk ezzel a témával foglalkozni. Talán ezért is tetszett ez a hét ennyire.” (Fehér Anna)
„A Móriczban a pénzügyi hét azért volt jó, mert megtanított, hogy a jövőben hogyan bánjak a pénzzel. Segített abban, hogy a későbbiekben jobban be tudjam osztani a jövedelmem. Számomra a legérdekesebb feladat az ökológiai lábnyom kiszámítása volt. Sok dolog kiderült belőle, így a jövőben tudok ezen változtatni.” (Szentandrássy Dávid)
Ozsváth Márta