Jelenség alapú tanítási hét – 2017
2017. novemberében immár harmadik alkalommal került sor intézményünkben a jelenségalapú tanulás hetére. Az étterem-étkezés és a közlekedés után idén a sport és egészséges életmód téma köré csoportosult minden az őszi szünet utáni első tanítási héten. A tanóráknak legalább a felében sporttal és egészséggel kapcsolatos tartalmak tették változatosabbá a tanulási folyamatot, így a diákok az őket körülvevő környezet jelenségein keresztül fedezhették fel azt, hogy az iskolában megszerzett tudás hasznosítható a mindennapi életben.
Minden tantárgyban megjelentek a témával kapcsolatos ismeretek, mind az általános iskolai, mind a középiskolai intézményegységben. Az elkészült segédanyagokat, feladatsorokat, prezentációkat egy adatbankban összegyűjtöttük, hogy a későbbiekben is bárki használni tudja azokat, színesebbé, érdekesebbé tehesse általuk az óráit.
Magyar nyelv és irodalom órákon egy érdekes szövegértési feladatsort oldhattak meg a tanulók a triatlonról vagy éppen kérvény megírását tanulhatták meg a téma kapcsán. Történelemből tanulói prezentációk készültek a görög olimpia történetéről, az újkori olimpiákról, a kilencedikesek pedig egy olimpiai feladatlapot tölthettek ki. Az idegen nyelv oktatásába is könnyen illeszkedett a téma, angol nyelv órákon többek között társasjátékozhattak, különböző sportágakkal kapcsolatos keresztrejtvényt oldhattak meg a diákok, de itt is készültek tanulói prezentációk. Német nyelv órán gyümölcssaláta készítés közben beszélgettek az egészséges életmódról a 10GA osztály tanulói, más osztályban a táplálékpiramist ismerhették meg a diákok.
Matematika órákra több területen születtek gyakorló feladatsorok a témához kapcsolódóan, így például arányosság – százalékszámításból, trigonometriából, statisztikából. Biológia órán a mozgásnak az emberi szervezetre gyakorolt hatásáról hallhattak összefoglalót a diákok, fizika órán kiszámolhatták a diákok, hogy mennyi energiát éget el a szervezet sportolás közben.
Közgazdasági szakmai órákon megismerhették a diákok az olimpia és a gazdaság kapcsolatát, elkalandozhattak az olimpiai érmek statisztikáinak világában. Informatika órákon voltak a témával kapcsolatos adatbáziskezelési, prezentáció készítési feladatok, de alkalmazást is készítettek a diákok az egészséges és egészségtelen dolgok csoportosítására. Rendészeti szakgimnazistáink az önvédelem és a közelharc pszichológiájával ismerkedhettek meg.
A testnevelés órákon rendhagyó módon is megjelent a sport, ugyanis nem minden óra a tornateremben zajlott a héten. A diákok először elméletben foglalkoztak az egészség és a sport kapcsolatával, a pulzusszám mérésével, majd a következő órán gyakorlatban is alkalmazták a megtanult ismereteket.
A diákok körében végzett kérdőíves felmérés eredménye alapján elmondhatjuk, hogy jól érezték magukat a tanulóink ezen a héten, és nagy többségük (86%) jövőre is szívesen venne részt egy ilyen jellegű héten.
Összességében egy sikeres hetet tudhatunk magunk mögött, a céloknak megfelelően zajlott a jelenségalapú tanulás.