Jelenség alapú tanítási hét
Az idei tanévben második alkalommal került be az iskola munkatervébe a jelenség alapú tanulás hete. November 7 és 11 között az órák többségében a közlekedés témaköre megjelent az egyes tantárgyak tartalmában. A tanításra és a tanulásra vonatkozóan az a szándék vezetett bennünket egy ilyen hét munkatervbe építésében, hogy a tanulók az őket körbevevő környezet jelenségein keresztül felfedezzék azt, hogy az az iskolában kapott információk kötődnek a mindennapokhoz, a megszerzett tudás hasznosítható a gyakorlati életben is. A közlekedéshez, mint jelenséghez kapcsolódóan, tantárgyanként eltérően, de saját reflexiókat is kialakíthattak és a tudományos fogalmakat a tevékenységeken keresztül ismerhették meg.
Minden tantárgyban megjelentek a közlekedéssel kapcsolatos tudásanyagok, legyen szó reál vagy humán tantárgyakról. Az általános iskolai tagintézményben és középiskolában is e témakör köré épültek az órák ezen a héten. Az elkészült tanulói munkákat és tanári segédanyagokat összegyűjtöttük, hogy azok tanulmányozása segítse a később, megvalósítandó hasonló jellegű módszertani gyakorlatot. A cél, hogy hosszabb távon, ezeken a heteken a tanulás egy adott jelenség komplex vizsgálata köré szerveződjön, és a tanulók kutatómunkája legyen meghatározó a vizsgált jelenségek mentén.
Készültek tanulói prezentációk történelemből a kereskedelmi útvonalakról vagy a hajók történetéről, hittanból pedig a bibliai korok közlekedéséről. Magyarból érdekes feladatokat oldottak meg különleges közlekedési eszközökről a filmek világából. Jól illeszthető volt ez a jelenség az idegen nyelvek oktatásába is. Németórán feladatokat oldottak meg például Berlin közlekedésével kapcsolatban, de játszottak közlekedéssel kapcsolatos memóriajátékot is és készítettek plakátokat a környezetbarát közlekedéssel kapcsolatban.
Angol órákon is voltak feladatok a szállítással és közlekedéssel kapcsolatban, illetve ehhez kötődő játékok és projektfeladatok. Itt is készültek prezentációk például a szokatlan közlekedési eszközökről vagy az űrhajókról. Informatikai szakgimnazistáink készítettek többek között kerékpárbérlést szimuláló programot, de útvonaltervet készítő weblapot is. Voltak ezzel kapcsolatos kép- és szövegszerkesztési feladatok, de megjelent a téma a hálózati ismeretek tantárgyban is. A gazdasági szakmai tárgyak keretében is volt közlekedési gazdasági játék, vagy autógyártás anyagszükségletét kiszámító feladat.
A testnevelés órák anyagába is sikerült beépíteni a közlekedést, mint jelenséget. Diákjaink megismerkedtek a GPS, a tájoló használatával és a turistajelzésekkel is, valamint itt is készült olyan prezentáció, ami a túrázás során történő tájékozódást mutatja be.
Igen sokrétűen került bemutatásra a közlekedés témaköre a reál tantárgyak területén. Matematikából születtek feladatok a témához kapcsolódóan statisztikából, vagy geometriából és trigonometriából, de síkgeometriából is. A közlekedési lámpák kapcsán megjelent ez a terület a fizikaórán a színspektrumok bemutatásánál, biológiából pedig az állatok mozgásának prezentálásával kapcsolódtak a témához. Földrajz órán a különböző közlekedési módok bemutatása került feldolgozásra.
Összességében a céloknak megfelelően zajlott a jelenség alapú tanítás hete iskolánkban, melynek tapasztalatairól visszajelzést is kértünk tanulóinktól, melynek eredményei a félévi nevelőtestületi értekezleten kerülnek értékelésre.
Módszertani repertoárunkba ebben az évben bekerült még három témahét is, mellyel az oktatásért felelős ágazat ajánlásaihoz csatlakoztunk.
Néhány, az adott héten készült képpel is illusztrálni próbáljuk ezt a hetet, melyek megtekinthetők a galériában.
Tóth József
főigazgató