Jelenségalapú tanulás a Móriczban
2015 óta minden év november elején jelenségalapú tanítási hetet szervezünk intézményünkben. Idén a sport és egészséges életmód téma köré csoportosult minden ezen a héten a középiskolai intézményegységben is. A tanóráknak legalább a felében sporttal és egészséggel kapcsolatos tartalmak tették változatosabbá a tanulási folyamatot, így a diákok az őket körülvevő környezet jelenségein keresztül fedezhették fel azt, hogy az iskolában megszerzett tudás hasznosítható a mindennapi életben. A pedagógusok úgy szervezték a tanórákat, hogy az éppen aktuális tananyagtartalomban megjelenjen a kijelölt téma, így a különböző órákon változatos módon találkozhattak a diákok a sport és egészséges életmód témával.
Az elkészült segédanyagokat, feladatsorokat, prezentációkat egy adatbankban összegyűjtöttük, hogy a későbbiekben is bárki használni tudja azokat, színesebbé, érdekesebbé tehesse általuk az óráit. A teljesség igénye nélkül álljon itt néhány példa.
Magyar nyelv és irodalom órákon szövegértési feladatsorokat oldhattak meg a tanulók, érdekes prezentációt tekinthettek meg a foci és az irodalom kapcsolatáról, kérvény írását tanulhatták meg a téma kapcsán, vagy éppen plakátot készítettek. Történelemből tanári vagy tanulói prezentációk készültek a 30-as évekbeli sportéletről vagy az olimpia történetéről. Az idegen nyelv oktatásába is könnyen illeszkedett a téma, angol nyelv órákon játszva tanulhattak, de itt is készültek tanulói prezentációk a diákok kedvenc sportolóiról vagy éppen az egészséges életmódról. Német nyelv órán is változatos feladatokat oldhattak meg a tanulók a sporttal kapcsolatban, például a foci vb-ről.
Matematika órákra több területen születtek gyakorló feladatsorok a témához kapcsolódóan, így például kamatszámításból, térgeometriából. Biológia órán a mozgásnak az emberi szervezetre gyakorolt hatásáról hallhattak összefoglalót a diákok, más osztályok tanulói pedig az egészséges életmód elemeiről beszélgettek irányítottan, majd ezzel kapcsolatosan tölthettek ki keresztrejtvényt. A fizika órákon a sportmozgásokat okozó erőkkel is foglalkoztak a diákok.
Közgazdasági szakmai órákon egy fitness-sel foglalkozó vállalkozás mérlegét készítették el a tanulók. Informatika órákon voltak a témával kapcsolatos különböző programozási, táblázatkészítési feladatok. Rendészetis diákjaink a harcművészet és egészséges életmód kapcsolatával ismerkedhettek meg.
Református hittan órákon a lelki egészségről a Bibliában megjelenő sportokról, Jézus gyógyításairól is hallhattak a gyerekek.
A testnevelés órákon többek között megismerkedhettek tanulóink a polar eszközök használatával, mind elméletben, mind gyakorlatban.
Összességében egy sikeres hetet tudhatunk magunk mögött, a céloknak megfelelően zajlott a jelenségalapú tanulás.