Jelenségalapú tanulás a Móriczban
2019. novemberében már hagyományosan, ezúttal ötödik alkalommal került sor intézményünkben a jelenségalapú tanulás hetére. Az étterem-étkezés, a közlekedés, a sport és egészséges életmód, a zene témák után idén az állatvilág, állatvédelem, környezetvédelem téma köré csoportosult minden az őszi szünet utáni első tanítási héten. A tanóráknak legalább a felében a témával kapcsolatos tartalmak tették változatosabbá a tanulási folyamatot, így a diákok az őket körülvevő környezet jelenségein keresztül fedezhették fel azt, hogy az iskolában megszerzett tudás hasznosítható a mindennapi életben.
Minden tantárgyban megjelentek az állatvilág, állatvédelem témával kapcsolatos ismeretek, mind az általános iskolai, mind a középiskolai intézményegységben. Az elkészült segédanyagokat, feladatsorokat, prezentációkat egy adatbankban összegyűjtöttük, hogy a későbbiekben is bárki használni tudja azokat, színesebbé, érdekesebbé tehesse általuk az óráit. A teljesség igénye nélkül szeretnék néhányat kiemelni.
Magyar nyelv és irodalom órákon érdekes szövegértési feladatsorokat oldhattak meg, állatmesékkel kapcsolatos ismereteket eleveníthettek fel, vagy éppen Állatok az irodalomban címmel készült prezentációt tekinthettek meg a diákok. Történelemből érdekes tanulói prezentációk készültek, például a lóversenyzés történetéről vagy éppen a történelem híres állatairól. Az idegen nyelv oktatásába is könnyen illeszkedett a téma, angol nyelv órákon többek között állatokról szóló tesztet tölthettek ki a tanulók, vagy állatok képeit kellett a nevükkel párosítani, de készültek tanulói prezentációk is, például a veszélyeztetett állatokról. Német nyelv órákon is különböző játékos teszteket oldottak meg a gyerekek.
Hittan órákon a Bibliában szereplő állatokkal kapcsolatban bővíthették tudásukat a diákok, művészetek órán az állatvilág és a környezetvédelem megjelenése a kortárs képzőművészetben prezentációt tekinthették meg a tanulók.
Matematika órákra több területen születtek gyakorló feladatsorok a témához kapcsolódóan, így például exponenciális és logaritmikus egyenletek és térgeometria témakörökben. Biológia és kémia órákon a kihalt és veszélyeztetett fajok képeit kellett kapott szöveg alapján felismerni a diákoknak, majd az elhangzott információk birtokában tesztet töltöttek ki a tanulók.
Szakmai órákon különböző változatos számítógépes programokat írhattak a diákok, a 9SZCD osztály tanulói például egy olyan programot készítettek, ami mentesíti az erdőt az eldobált és az állatokra veszélyes hulladékoktól. Más osztályok a kutyák azonosítására szolgáló mikrochip működési elvét, a felelős állattartás ismérveit ismerhették meg, vagy a lőfegyverrel az állatvédelemért prezentáció megtekintése közben sajátíthattak el sok érdekes és hasznos információt. Életvitel és gyakorlat órán kiszámolták a gyerekek, hogy milyen költségekkel jár a kutyatartás.
A testnevelés órákon leggyakrabban a különböző állatok mozgását utánzó mozgásformákkal edzették diákjainkat a kollégák.
Logisztikus tanulóink nemcsak beszéltek az állat- és környezetvédelemről hanem tettek is érte, az iskola környékén összeszedték a szemetet.
A diákok körében végzett kérdőíves felmérés eredménye alapján most is elmondhatjuk, hogy jól érezték magukat a tanulóink ezen a héten, és nagy többségük jövőre is szívesen venne részt egy ilyen jellegű héten.
Összességében egy sikeres hetet tudhatunk magunk mögött, ismét a céloknak megfelelően zajlott a jelenségalapú tanulás.